Kategorie

pajdokracja 2020

Ilustracja wykonana czarną kreską przedstawiająca zanurzonego w wodzie człowieka i pływające wokół niego plastikowe butelki. Spojrzenie człowieka jest skierowane na butelki. Nos i usta są pod wodą. W lewym górnym rogu napis PLASTIC STORY.

24, 25 października 2020

zwiedzanie tylko na zapisy: sztuczka.ck@gmail.com

Zasilana siłą ludzkich mięśni, w całości z recyklingu i w dużej części z konieczności stworzona z bezsensu ludzkich działań pomnożonych przez ich irracjonalność, siląca się na mądrość i ocierająca się o głupotę, nie powie Ci nic, czego nie przeczuwasz ale nie weźmie też za to ani grosza…

Produkcja: Pracownia SZTUCZKA

Współtworzą: Liza Szczęśliwa, Dominika Krzyżanowska, Łukasz Gładysz

Instalacja zrealizowana z Zasobów Natury i Dziewictwa Przyrodniczego 😀

*******

Kontrastowa ilustracja żółto- czarno- biała przedstawia rozrzucone wzorzyste skarpetki ‘nie do pary’ nad nimi napis ‘niesamowite przygody skarpetek’

31października 2020/sobota/g. 12:00 i 16:00/’50/6+/wstęp wolny* Sala Widowiskowa Centrum Kultury w Lublinie

*wejściówki do odbioru w kasie CK

Adaptacja książki Justyny Bednarek o skarpetkach, które uciekły z kosza na brudną bieliznę i przez dziurę w pralce wydobyły się z mieszkania.
Skarpetki, jak powszechnie wiadomo, są bardzo różne, więc gdy stają się bohaterami opowieści, to mogą się z nimi utożsamiać różni ludzie. Jednym być może bardziej spodoba się historia skarpetki, która została gwiazdą w telewizji, innym historia skarpetki, która została mysią mamą lub wybawicielką puchatego i ślicznego kotka, jeszcze innym historia skarpetki, która wyruszyła na morze i okazało się, że ta przygoda wcale nie była taka rewelacyjna, jak się spodziewała. Dzieci mają szansę przyswoić trudne tematy, takie jak polityka czy bezdomność.

fotos ze spektaklu dla dzieci: czarno- biała sceneria, w centrum pralka z napisem ‘casting’ i narysowaną skarpetką na bębnie. Dwie kobiety: jedna znudzona oparta o pralkę, druga z radosną miną rozciąga kolorową skarpetkę. Na podłodze leży rozrzucone pranie, po lewej deska do prasowania.

scenariusz, reżyseria: Małgorzata Neczyperowicz i Ismena Maślankiewicz;

obsada: Małgorzata Neczyperowicz, Ismena Maślankiewicz; scenografia: Sylwia Maciejewska;

muzyka: Piotr Tesarowicz; udźwiękowienie: Robert Dorosz

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Ilustracja przedstawia cztery prostokątne okna ustawione pionowo jedno obok drugiego: w pierwszym jest koparka, lisi ogon i chmura, z drugiego wylatują okrągłe ciemne owady ze skrzydłami, w trzecim jest cień liścia przypominającego paproć, w ostatnim rozwarta paszcza jakiegoś gada. Nad oknami napis TEART, pod oknami napis WITRYNOWY (z lustrzanie odwrócona literą N)

To nowa formuła teatru zainspirowana obostrzeniami pandemii i podchodząca do nowej sytuacji widza w kreatywny sposób. Zapraszamy publiczność na outdoorowe przedstawienia w rozmaity sposób operujące przestrzenią starego- nowego kiosku, w którym niegdyś sprzedawano kwiaty a dziś rozdaje się teatr.

Zielony plener; na pierwszym planie tyłem stoi postać smoka przed którym leży na wznak rycerz; wszystkiemu przygląda się licznie zgromadzona widownia siedząca w drugim planie. Kolorystykę dominuje zieleń trawy i otoczenia.

Smocza Wieża /’20/6-9lat/ 13.09.2020/15:00/Rezerwat Dzikich Dzieci/Dolna Panny Marii 8

11.10.2020/15:30/Plac przed Centrum Kultury w Lublinie

Spektakl porusza zagadnienie przełamywania stereotypów oraz problem oceniania drugiego człowieka przez pryzmat wyglądu, pochodzenia czy religii. Aby prosto, lecz nie banalnie ukazać ten problem młodym widzom artyści wykorzystują motyw księżniczki w wieży. Historia trudnej i nietypowej przyjaźni księżniczki i smoka, w którą wkrada się bohaterski rycerz. Spektakl wykorzystuje konwencję teatru dell’arte, dzięki czemu ważne treści i dość trudny temat podane są w sposób lekki i zabawny. Typowe postaci bajkowe zyskują nietypowe rysy charakteru, by oswoić z tematyką odmienności.

Występują:
Księżniczka: Kinga Matusiak- Lasecka
Smok: Daniel Lasecki
Rycerz: Łukasz Staniewski

Zdjęcie przedstawia dwie lalki- kukiełki: kobietę i mężczyznę, siedzące na kanapie. Na ścianie wisi ich- kukiełek zdjęcie ślubne.

Przerobimy świat… – przedstawienie kukiełkowe dla dzieci od 4 lat

17, 18 października 2020/ sobota i niedziela/g. 12:00/’30/ Plac przed Centrum Kultury w Lublinie

Krótka opowieść o przerabianiu relacji z innymi ludźmi, o przerabianiu spojrzenia na świat i o przerabianiu ubrań. Będzie też o tym jak trudna sytuacja może być szansą, czyli jak pandemia pomogła pewnej rodzinie. Myślicie, że to za trudne dla dzieci? Nie, to w sam raz dla nich skrojone przez TeatSZYK Wioletty Stafińskiej. 

Stworzyli i występują: Wioletta Stafińska, Łukasz Stafiński

Spektakle zostały wytypowane w konkursie na TEATR WITRYNOWY w ramach III festiwalu sztuki sensorycznej dla dzieci PAJDOKRACJA 2020.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.

Przypominamy, że obowiązują nadal obostrzenia związane z COVID 19:
– po budynku poruszamy się w masce;
– przestrzenie są odpowiednio dezynfekowane;
– dostępne są płyny do dezynfekcji dla odwiedzających;
– zbierane są dane kontaktowe i deklaracje odwiedzających wystawę i inne wydarzenia.

*******

Kontrastowa ilustracja w barwach czarna, biała i żółta. Po lewej stronie znajduje się aparat fotograficzny z którego obiektywu wylatują różnych rozmiarów owady w kształtach ciemnych włochatych kulek ze skrzydełkami; po lewej napis ‘owad pod
budkę’

OWAD POD BUDKĘ – warsztaty kostiumowe online dostępne na: https://www.facebook.com/PracowniaSztuczka

1, 15, 29 października 2020/kolejne odcinki wychodzą w czwartki o 10:00/

‘owadzenie’: ElBruzda

To propozycja na rodzinną przygodę z kostiumami, przebierankami i owadami. Czeka nas wspólna wytężona praca, w której naszym przewodnikiem będzie ElBruzda- projektantka kostiumów do wielu wybitnych przedstawień teatralnych. Zapraszamy do świata wyobraźni i rzemiosła, w którym starajmy się wspierać nasze dzieci tak, by jak najwięcej robiły samodzielnie. W całym cyklu warsztatów poznamy różne techniki i tajniki tworzenia kostiumów a 31 października zaprosimy wszystkich online’ owych uczestników do atelier fotograficznego, by tam uwiecznić dzieci a nawet całe rodziny w pamiątkowych portretach. Ze względu na obostrzenia pandemiczne do atelier obowiązują zapisy na godziny (między 10:00 a 16:00) pod adresem sztuczka.ck@gmail.com. Zachęcamy również do zakupu ‘paczek teatralnych’ zawierających komplety materiałów do poszczególnych kostiumów. Paczki dostępne są w kasie CK na tydzień przed każdym warsztatem w cenie 30 zł. 

zdjęcia i montaż: Ewa Mathiasz

*******

Drewniana skrzynka BUTAI do prezentacji teatrzyku obrazkowego Kamishibai. Otwarte na oścież drzwiczki odsłaniają okienko z ilustracją przedstawiającą słonecznika w centrum, po którego bokach są są równo rozmieszczone nasiona.

3, 4 października 2020/ sobota, niedziela/g. 13:00/‘15 PREMIERA przedstawienia Kamishibai

ZIARENKO- wystawa i przedstawienia Kamishibai

1- 31 października 2020/codziennie/g. 10:00-18:00/wystawa

Kamishibai to  tradycyjna japońska sztuka o wielowiekowej tradycji. Z japońskiego ‘kami’ to papier, ‘shibai’ to sztuka. Podstawowym elementem jest drewniana skrzynka ‘butai’, mająca formę rozkładanego teatrzyku. Kolorowe ilustracje ułożone w fabularnym ciągu stanowią spójną opowieść. Prace Agnieszki Rzążewskiej do tekstu Ziarenko zostaną zaprezentowane w Galerii SZTUCZKA. Widzowie, którym wystawa przypadnie do gustu będą mogli nabyć swój własny teatrzyk Kamishibai  do małych domowych prezentacji. 

Ilustracje: Agnes Tworzy

Tekst: Liza Szczęśliwa

*******

Wielokolorowy napis ‘MIKROMUZEUM dzieciństwa’ z pieczątką- logotypem ‘SZTUCZKA’ – niektóre litery w napisach są lustrzanie odwrócone. Tłem napisów są pociągnięte grubym pędzlem barwne plamy.

Inicjujemy w Lublinie powstanie muzeum dzieciństwa, czyli przestrzeni, która ma przedstawiać historię zabawki i zabawy jak również pobudzać do kreatywności w tym obszarze. Zaprosimy widzów do aktywnego podejścia do naszych eksponatów, zainspirowania się nimi i opowiedzenia ich historii na nowo. Marzy nam się muzeum, które za pomocą przedmiotów (nie tyko zabawek) pokazuje jakim przeobrażeniom podlegało dzieciństwo i jego postrzeganie. Przedstawiamy zabawki w różnych konfiguracjach i z różnych lat, znalezione, otrzymane a przede wszystkim bezdzietne tj. takie, którymi nikt się już nie bawi. W wyniku interakcji z widzami powstanie wystawa, opowiedziana na nowo historia zabawy, naszej zabawy.

Gabinet małych osobliwości

– warsztaty rodzinne połączone ze zwiedzaniem

zapisy na sztuczka.ck@gmail.com

Poznamy biografie przedmiotów, które będą osią dla teatralizowanych spotkań, podczas których dzieci, rodzice i przyjaciele dowiedzą się m.in. czy mają szczęście i jak je przyciągać, ile lat mają kajet i zeszyt, czy pędzelek wystarczy, by uratować świat, dlaczego trzeba tworzyć rezerwaty nocy, czy da się przeżyć dzień bez prądu, do czego potrzebne są różowe szkła w okularach. Każdy warsztat będzie połączeniem ciekawego wykładu, pełnego zagadek, zaczepek językowych, osobliwych historii z kreatywną zabawą i praktyką. Twórcze wykopki, w których spotkanie z małym przedmiotem pozwoli odkryć wielki świat kultury, obyczajowości, tradycji i samego siebie.

Wysunięta szuflada z przegrodą, widziana od góry; po lewej stronie szuflady lalka płócienna w ciepłych barwach z wełnianymi włosami, zielonymi oczami i uśmiechem; po prawej stronie szydełkowy zając w niebieskim sweterku ‘na drutach’

Mikromuzeum dzieciństwa – koncepcja Liza Szczęśliwa.

Warsztaty „Gabinet osobliwości – wielkie historie małych przedmiotów”– pomysł i prowadzenie: Dominika Krzyżanowska. Zrealizowane są w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Przypominamy, że obowiązują nadal obostrzenia związane z COVID 19:

  • po budynku poruszamy się w masce;
  • przestrzenie są odpowiednio dezynfekowane;
  • dostępne są płyny do dezynfekcji dla odwiedzających;
  • zbierane są dane kontaktowe i deklaracje odwiedzających wystawę i inne wydarzenia.