Małpa też człowiek

Historia inscenizacji tekstu ” Żoko, małpa brazylijska” okazała się być niezwykle inspirująca i związana z lokalną sceną. W 1829 roku na deskach lubelskiego teatru miała bowiem miejsce premiera, a aktor wcielający się w postać małpy – Stanisław Krzesiński – ukrywał jednak fakt kreacji zwierzęcia, traktując ją jako rolę niższej kategorii. Refleksja nad swoistym antropocentryzmem, a wręcz szowinizmem gatunkowym, została również włączona w tkankę spektaklu o wymownym tytule ” Małpa też człowiek”.


Sztuczka nr 2: Małpa też człowiek
Scenariusz i reżyseria: Liza Szczęśliwa
Scenografia: Liza Szczęśliwa
Muzyka: Maciek Pyc, Sean Palmer
Światła: Łukasz Gładysz
Obsada: Martina Rampulla
Sean Palmer
Mike Plum
Monika Kalinowska
Katarzyna Bryk
Dzieci z grupy Sztukmistrze SP 29
oraz uczestnicy warsztatu 30 OGONÓW
Zrealizowano w ramach Carnavalu Sztuk – Mistrzów
Produkcja: Warsztaty Kultury w Lublinie i Centrum Kultury w Lublinie
Współpraca: Szkoła Podstawowa Nr 29 im. A. Mickiewicza w Lublinie


Punktem wyjścia naszej pracy jest namysł nad uprzywilejowaną pozycją człowieka w świecie, szczególnie zwierząt (szowinizm gatunkowy). Poszukiwanie tekstu podejmującego ten temat, jak i z drugiej strony prezentującego niecodzienną relację pomiędzy człowiekiem i dzikim zwierzęciem doprowadził do wyboru trzyaktowego melodramatu „Żoko, małpa brazylijska” autorstwa Julesa Josepha Gabriela de Lurieu przy współpracy Edmonda Rocheforta i Jeana Merle’a (konsultacja z dr Jarosławem Cymermanem z Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej w Lublinie). Historia inscenizacji tego tekstu okazała się być niezwykle inspirująca i związana z lokalną sceną. W 1829 roku na deskach lubelskiego teatru miała bowiem miejsce premiera „Żoko“. Aktor wcielający się w postać małpy – Stanisław Krzesiński – ukrywał jednak fakt kreacji zwierzęcia, traktując ją jako rolę niższej kategorii. Refleksja nad swoistym antropocentryzmem w teatrze zostanie również włączona w tkankę spektaklu. Tytuł projektu MAŁPA TEŻ CZŁOWIEK w sposób wymowny odnosi się więc do zarysowanego powyżej problemu i będzie próbą scenicznych, pogłębionych filozoficzno-etycznie, rozważań na ten temat.